Vores skæbne står ikke skrevet i stjernerne. Vores fremtid bestemmes af vores beslutninger, vores valg, vores handlinger. Det vidste Shakespeare allerede for fire hundrede år siden. Vi er herrer over vores egen skæbne, skriver han i Julius Cæsar; vores skæbne ligger "ikke i stjernerne, men i os selv".
”Men alt for ofte glemmer vi det. Vi lader os overvælde af en følelse af håbløshed. Det er måske forståeligt i det nuværende miljø - midt i regionale krige, de langvarige virkninger af en pandemi, miljøkatastrofer, langsom eller negativ økonomisk vækst og høj (omend faldende) inflation - er den fremherskende stemning pessimistisk.”
Det skriver Boston Consulting Group i et indlæg om, hvordan fremtiden er en sindstilstand, idet vores mindset har afgørende indflydelse på vores resultater.
Det er ifølge den internationale konsulentvirksomhed en fejl at forudsige, hvordan fremtiden vil se ud ved at ekstrapolere fra aktuelle begivenheder. Det er bedre at træde et skridt tilbage, overveje det større billede og tænke langsigtet, for med det rette lederkab kan virksomheder levere den form for bæredygtig og rentabel vækst, der adskiller dem fra konkurrenterne.
Det positive lederskab
Boston Consulting Group peger på, at virksomheder med det rette lederskab kan frigøre sig fra tidens begrænsninger:
"Som virksomhedsleder bør du være optimistisk - tro på, at du virkelig kan navigere gennem disse urolige farvande og begynde at visualisere, hvordan din virksomhed vil se ud om fem eller endda ti år.
Denne vision skal ses som et punkt i horisonten, en nordstjerne. Derefter bør du udarbejde en køreplan med de praktiske ting, din virksomhed skal gøre for at gøre din vision til virkelighed. Cyklussen med kontinuerlige og hurtige forandringer kræver, at din virksomhed hele tiden er klar til fremtiden og er i stand til at bevæge sig hurtigt for at komme sig over tilbageslag og udnytte nye muligheder.”
Hvis du ikke forandrer dig, kommer du ifølge Boston Consulting Group ikke videre, og du kommer ikke til at skabe rentabel vækst - og for at skabe forandring er du nødt til at innovere. Det er det, de bedste virksomheder gør.
”Uanset hvor god din innovation er - og uanset hvor godt du har planlagt dine forsyningskæder, designet dine bæredygtigheds-strategier, anvendt din teknologi eller taget dig af dine kapital- og likviditetsbehov - vil du have svært ved at få succes, hvis du ikke har gode folk.”
I dag beklager vi os ifølge Boston Consulting Group gerne over manglen på digitalt kyndige mennesker og især AI-eksperter. Men virkeligheden er, at der er akut talentmangel i alle sektorer og på alle kvalifikationsniveauer. Selv om den såkaldte "store fratrædelse" måske er blevet overreklameret, er det et faktum, at der er en aldrende arbejdsstyrke i hele verden, og at millioner af mennesker er klar til at gå på pension. Når de gør det, vil de efterlade virksomhederne med en enorm rekrutteringsudfordring.
Begynd hver dag med optimisme
”Du har brug for en stabil strøm af talent, lige så meget som du har brug for en stabil strøm af kontanter og kritiske komponenter”, udtaler konsulentvirksomheden. Her handler det om menneske og ikke tal:
”Det handler om menneskelige relationer, ikke kontante transaktioner. Det er derfor vigtigt, at du udvikler en talentstrategi, som ikke kun fokuserer på at skaffe de folk, du har brug for, men også på at udvikle dem, du allerede har. For at få den rigtige talentstrategi skal du fokusere på fremtiden og tænke dybt over, hvordan din virksomhed vil se ud i morgen. Som CEO er valget dit.”
Ingen ved selvfølgelig, hvordan morgendagen bliver, men enhver virksomhedsleder bør begynde hver ny dag med en følelse af optimisme. En stemning af undergang og dysterhed kan alt for let blive en selvopfyldende profeti. Her refererer Boston Consulting Group til en artikel i Financial Times. Ifølge avisen er der tegn på, at Vesten er ved at tale sig selv i forfald. I løbet af de sidste 60 år er vi begyndt at bevæge os væk fra fremskridtskulturen hen imod en kultur præget af forsigtighed, bekymring og risikoaversion, og den økonomiske vækst er aftaget i samme periode. Dette afspejles i det faktum, at "hyppigheden af udtryk, der er relateret til fremskridt, forbedringer og fremtiden, er faldet med ca. 25 procent siden 1960'erne, mens de, der er relateret til trusler, risici og bekymringer, er blevet flere gange mere almindelige."
Tal fremtiden op
”På mange måder er fremtiden en holdning, en sindstilstand. Så som CEO skal du tale din virksomheds chancer op, og hvis det går godt, skal du fortsætte. Hvis det ikke går godt - og der vil være tidspunkter, hvor intet af det, du gør, ser ud til at virke - så skal du korrigere kursen ved at finde løsninger”, anbefaler Boston Consulting Group.
”Og uanset hvad du gør, så undgå at skyde skylden på andre. Det er for nemt, og det tjener ikke noget formål. Hvis du bliver slået ned, så rejs dig op. I morgen er en ny dag - det er ikke sket endnu. Det er i høj grad dig og de handlinger, du foretager dig som CEO, der afgør, hvordan morgendagen bliver. Du har virkelig din egen skæbne i dine hænder - og også din virksomheds.”
Kilde: Boston Consulting Group
Hvis du er topleder, mellemleder, chef, selvstændig, iværksætter, forsker eller fagperson, tilbyder vi at klæde dig på til succes med positiv kommunikation. Vi sætter fokus på dine styrker, din gennemslagskraft, dine visioner og budskaber og træner dig i at sige selv svære ting på en god måde.
Vi underviser i positiv kommunikation, karisma, personlig branding, assertion, kropssprog og gennemslagskraft. Formålet er at klæde dig og dine kolleger på til at stå stærkt, styrke samarbejdet og kommunikere charmerende og troværdigt.
Copyright © 2023 - Birgitte Raaberg og Anne-Mette Barfod
"Der er altid blomster for dem, der vil se dem."
Henry Matisse